Monday, June 17, 2013

Iblis Pun Menerima Islam Mistique No 6



Sebab Atuk rasa rajin sikit maka Atuk update lagi blog ni dengan cerita temberang penglipurlara untuk mengisi ruang korang dengan siri bacaan bersama   atau dalam BM nya owang halus. Teringin gak Atuk nak bcerita pasal iblis ni.

Apa kebenda Iblis ni?

Iblis – semoga Allah melaknatnya – adalah dari jenis jin. Tidak pernah sehari pun dia pernah menjadi malaikat, bahkan walau sekejap matapun. Karena Malaikat adalah makluk mulia, tidak pernah berbuat maksiat dan senantiasa mengerjakan apa yang diperintahkan oleh Allah. Banyak sekali ayat-ayat suci Al-Qur'an yang menerangkan secara jelas bahwa Iblis adalah dari jenis Jin bukan dari jenis Malaikat.

Di antaranya adalah;

1.         Firman Allah Ta'ala: 

Dan (ingatlah) ketika Kami (Allah) berfirman kepada para Malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam!!  Maka sujudlah mereka kecuali iblis. Dia adalah dari golongan jin, maka ia mendurhakai perintah Tuhannya. Patutkah kamu mengambil dia dan turunan-turunannya sebagai pemimpin selain Atuk, sedang mereka adalah musuhmu? Amat buruklah iblis itu sebagai pengganti (dari Allah) bagi orang-orang yang zalim. (QS. Al-Kahfi: 50)

2.         Allah telah menjelaskan bahwa jin diciptakan dari api. Dia berfirman:

"Dan  Kami (Allah) ciptakan Jin sebelum (Adam) dari Api yang sangat panas " (QS. Al-Hijr: 27).

Allah juga berfirman:

"Dan Dia menciptakan Jin dari nyala api " (QS, Ar-Rahman: 15)

Dalam hadits shahih dari Aisyah rodhiallahu 'anha, dia berkata: Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam bersabda:

"Malaikat diciptakan dari cahaya, jin diciptakan dari api dan Adam diciptakan sebagaimana telah dijelaskan kepada kalian (dari tanah)"  (HR. Muslim dalam shahihnya, no. 2996, Ahmad no. 24668, Baihaqi di Sunan Kubro, no. 18207, dan Ibnu Hibban, no. 6155)

Maka di antara sifat Malaikat adalah diciptakan dari cahaya, sementara jin diciptakan dari api. Ayat-ayat Alqur'an telah menjelaskan bahwa Iblis –semoga Allah melaknatnya– diciptakan dari api. Di antaranya terungkap dari jawaban Iblis sendiri ketika Allah  bertanya kepadanya sebab pembangkangannya untuk bersujud kepada Adam ketika diperintahkan untuk bersujud kepadanya. Dia (Iblis) berkata:

"Atuk lebih baik dari dari dia (Adam), Atuk diciptakan dari api sementara dia diciptakan dari tanah" (QS. Al-A'raf: 12)

Dari ayat ini menunjukkan bahwa Iblis adalah dari jenis Jin.
 
Iblis laknattullah diciptakan dari unsur api dan memiliki berbagai kelebihan serta kekurangan. Di antara kelebihan iblis, dapat menjelma dan menyamar dalam berbagai rupa serta wajah samada manusia mahupun haiwan. Dengan kelebihan itu iblis dapat berubah wajahnya menurut kehendak yang disesuaikan dengan mesejnya dalam menyesatkan manusia di dunia fana ini.

Rasulullah SAW menyebutkan bahawa iblis memiliki paras rupa dan wajah yang sangat buruk, hodoh dan mengerikan. Sehingga apabila manusia melihat iblis dalam bentuk asalnya, nescaya manusia akan jatuh pengsan kerana tidak sanggup menatapnya. Iblis juga berbau busuk yang sangat menusuk hidung disamping memiliki cita-cita keji yang hanya menjerumuskan anak cucu Adam ke lembah nista.

Sementara mengubat rakan Atuk yang asyik kena sihir maka Atuk pagarkan juga kediamannya dengan tanah haram atau tanah suci Makkah. Haa ni baru mula citer Atuk. Tadi baru intro or pengenalan tentang Iblis. 

 Dek kerana terlalu panas dan bahangnya tanah haram ke atas makhluk2 durjana ni maka terhalanglah laluan iblis ni dek tanah haram yang Atuk pagarkan tu. Maka marahlah si Iblis ni tadi sebab highway dia kena sekat lak aritu. Walau bukan mak bapak dia yang buat jalan tu tapi Atuk tak tau la nape dia kata Atuk sekat jalan dia. Rupa iblis ni masyaallah merah satu badannya, bertanduk, bermuka hodoh, kepala gondol, bercawat (ada gak dia rasa malu dengan berpakaian walau secebis jer). So Atuk terbayangkan manusia2 yang bergelar artis tu ataupun tidak, mana yang pakai kain ala2 secebis tu maka korang tu saling tak tumpah macam Iblis tau tak dalam cara berpakaian. Bukan Atuk kata, wooorang kata la.. kekeke.



So sebelum pergi kencing Atuk masih berwuduk so Atuk pun keluarlah secara batinnya dari atas sejadah Atuk dan Atuk anjakkan sikit tanah tu agar tak menghalang laluan makhluk huduh ni. Baunya usah cakap la lagi busuk dari telur tembelang biawak. Then Atuk tanya iblis tu "macam mana sekarang? adakah masih pagar ini menganggu perjalanan awak?". Dia tengok jalan dia then dia cakap ok dah. So Atuk pun cakap "Atuk minta maaf sebab tak sengaja memblok jalan awak. Kalau dah selesai maka Atuk mintak diri dulu untuk solat maghrib" Atuk tengok iblis tu tgk Atuk tercengang-cengang.

Atuk peduli hapa dia nak cengang ke tak. Atuk masuk bilik air dan mengkhado hajat lalu terus ambik wudhuk sebab nak solat maghrib. Bila berdiri atas sejadah ni Atuk tgk iblis ni ada lagi. Terus dia cakap ada hal yang dia nak cakap dengan Atuk. Atuk kata Atuk ada urusan dengan allah dulu kemudian bila selesai baru Atuk lAtukkan urusan dengan dia. Maka berdiri la iblis ni kat tepi jalan kat kawasan rumah sahabat Atuk tu.

Lepas selesai mengkhatamkan diri, baca ayat amalan Atuk lepas solat n doa Atuk pun gi la jumpa balik dengan iblis tu dari atas sejadah Atuk. Atuk panggil dia ajak duduk atas jalan raya tempat dia berdiri tu. Tapi awal2 Atuk dah sediakan benteng antara Atuk dengan dia sebab Atuk kan panglima perang so Atuk kena standby in case iblis ni ajak Atuk bertarung ke. Memang Atuk suka sampai serigala putih Atuk teruja sgt nak merasa makan iblis ni. Memang iblis tAtuktkan serigala sebab serigala suka sgt makan iblis dari dulu lagi. Atuk tanya la apa hajat dia nak sgt2 jumpa n berbincang dgn Atuk? Tiba2 Atuk dgr bunyi handphone Atuk berdering. Dari ringtone pun Atuk tau Datin Paduka  yang call. Atuk biarkan n teruskan berdialog dgn Iblis ni. 

Dia cakap "Wahai saudara (yg ni Atuk tak setuju sebab bila masa dia jadi kazen Atuk, Atuk bukan keturunan iblis pun), sesungguhnya Atuk tersentuh bila melihat keperibadian saudara. Sikap merendah diri saudara Atuk kagumi. Saudara meminta maaf dari Atuk walaupun saudara tak perlu berbuat demikian. Maka Atuk juga kagum dengan Islam. Maka Atuk minta saudara islamkanlah Atuk". Terkejut beruk Atuk dengar. Bukan senang iblis nak lembut hati oooo. Dalam hirarki kejinnan diaorg yg paling low class is al-hin, ia umpama anjing2 belaan jin. Jin adalah askar2 kerahan syaitan, manakala syaitan adalah pembesar2 iblis manakala iblis adalah pembesar2 kepada AZAZIL, bapak segala setan. So Atuk pun tarbiah la si iblis ni serba sedikit tentang Islam dan keagungannnya, janji2 allah dan amalan dlm islam. Bila dia dah faham Atuk maklumkan dia bahawa islam dimulai dengan kalimah shahadah. Maka dengan itu jgnlah para pembaca semua malas ingin mengucap kalimah syahadah sebab kata ulama orang yang paling miskin di akhirat adalah org yang berat/malas mengucapkan syahadah dan org yg paling kaya ialah org yang rajin berselawat.

Jadi Atuk ajarkan kalimah indah syahadah itu pada iblis berbadan merah tersebut maka selepas dia ucapkan kalimah itu maka islamlah dia. Tapi Atuk terpikir lak kalau org tgk dia dlm keadaan mcm tu mati keras org tergelak kalau dia ckp dia islam. maka Atuk dengan rasa rendah dirinya Atuk bermohon dan berdoa pada allah agar diberikan wajah dan rupa bentuk keislaman pada makhluk merah dia tu supaya tak mendatangkan aib dan salah sangka org pada dia. Maka didatangkanlah allah taala wajah org arab pada makhluk ni dengan rambut dan sedikit janggut dan berpakaian jubah putih serta serban. Hensem jugak iblis ni jadinya. Tapi jgn la korang mintak Atuk doa utk korang lak yg muka pecah rumah supaya hensem mcm iblis ni. Bukan doa Atuk yang mujarab ok tapi kehendak allah mengabulkan sebab rasa cinta dan kasih syg dia kepada makhluknya itu. Lalu Atuk berikan nama Abduh Wahid sebagai nama islamnya.

Setelah itu Atuk pohonkan lagi untuknya sehelai sejadah ghaib utk dia beribadah, dan senaskah quran untuk dia menghabiskan masa lapang dia membaca novel karya Allah swt dan mendalaminya serta sebotol haruman kasturi hitam buat penghilang bau bachinnya yg dari kecik mcm tu. Maka Atuk pun mintakla rijalul ghaib tarikkan segala ilmu jahat dan hitam yg ada padanya dan tinggalkan semua ilmu putih dan ilmu self defence dia. Sebab Atuk dah tugaskan dia jaga kawasan rumah sahabat Atuk dari gangguan anasir2 mcm dia sebelum islam. Maklumlah keliling rumah dia hutan tebal je Atuk tengok. Dan Atuk tak bertuankan dia tu yg paling penting. Jenuh Atuk nak beri dia mkn klu Atuk bela dia. Biar dia cari mkn sendiri sambil mengisi masa lapang dia, dia boleh jadi guard kat area tu.



Maka Atuk pun selesai n mintak diri n tgk ada beberapa miss cal dari Datin Paduka. Bila Atuk call semula n bgtau urusan Atuk baru lah dia faham. Kalau tak, mau tak muat lori 3 ton dia punya marah kat Atuk. Bukan Atuk takut bini ok, bini yang tak takut kat Atuk. So nanti Atuk citerkan lagi kisah Atuk merawat sahabat Atuk ni n pertempuran2 Atuk yang lain. Penat dah jari Atuk mengetik keyboard ni. tata titi tutu.

No comments:

Post a Comment