Monday, July 1, 2013

Qailulah



Apa itu Qailulah ?

Qailulah ialah tidur sebentar pada siang hari.

Bila waktu paling sesuai untuk amalkan Qailulah ?

Mengikut pengalaman mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, waktu paling baik ialah antara pukul 12 tengahari sehingga sebelum Zohor. Namun boleh juga dilakukan selepas Zohor.

Apakah kelebihan atau Kebaikan Qailulah ?

Mengikut kajian, 1 minit Qailulah kualitinya bersamaan dengan 45 minit waktu tidur kita di waktu malam. Jadi, cukup sekadar dapat 15 minit Qailulah, kita sudah boleh bangun solat malam tanpa rasa mengantuk, insyaAllah.



Ini adalah amalan sunah yang dituntut oleh Rasulallah s.a.w dalam kehidupan kita seharian. Ini diakui pula oleh pakar kesihatan barat yang mengesahkan perkara ini. Cuba kita lihat pula saranan pakar kesihatan barat tentang qailulah ini.. Menurut www.mensfitness.com menyatakan bahawa:


Don’t fight the afternoon slump with caffeine. A quick nap is the best way to rejuvenate your brain. The secret of the power nap is length—just 10 to 30 minutes of sleep is all that’s needed to feel less tired, improve your productivity, and boost your memory and creativity. Don’t overdo it, though—longer than 30 minutes, and you’ll wake up groggy.

(Jangan melawan rasa mengantuk diwaktu tengahari petang dengan kafein. Tidur sebentar adalah cara terbaik untuk otak anda. Kelebihan dan cara tidur sebentar ini — hanya 10 hingga 30 minit waktu tidur sahaja yang diperlukan untuk mengurangkan keletihan, meningkatkan produktiviti dan meningkatkan daya ingatan dan kreativiti anda. Jangan tidur berlebihan, walaupun tambahan selama 30 minit dari jangkamasa itu, anda akan bangun dengan rasa mamai.)


SHARE untuk SEBARKAN ilmu ini untuk sahabat yang lain.

No comments:

Post a Comment