Monday, October 21, 2013

REDA BUKAN RELA, TAWAKAL DAN PASRAH BUKAN MENYERAH

Assalamualaikum wbt. Buat pembaca yang budiman, dengarkanlah sedikit pandangan hati dari Atuk untuk tatapan kalian terutama buat yang dikasihi Datin Paduka. Sememangnya akal dan minda Atuk berputar ligat mencari ilham agar dapat menenangkan hati dan mencari jawapan kepada persoalan yang kekasih hati Atuk tu utarakan pada Atuk sebelum raya haji lagi. Oh ya Atuk lupa nak ucapkan.. Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua pembaca blog Atuk ni (mcm la ramai sgt org nak baca kan...). Satu persoalan yg cukup mudah diucap tapi payah untuk diuraikan. Kalau sedebik dtg kat korang persoalan ni pun belum tentu korang dapat jawab dgn lancar dan mudah.. Sebab Atuk sendiri pun mahu kan sedikit waktu untuk menerangkan pada Datin Paduka. Soalannya cukup mudah... Apa bezanya redha @ reda, rela, tawakal, pasrah, menyerah? Cer jawab cepat.. Boleh? hehehee..
Akal Atuk yg cetek ilmu ini pun terus menerangkan kepada Datin Paduka makna disebalik ayat tu.Last2 dia x puas hati sebab dia nak penerangan menyeluruh dari Atuk. Maka terpaksalah Atuk buka ipad ghaib Atuk untuk merungkaikan jawapan kepada beliau untuk lebih jelas dan nyata sekaligus berkongsi dengan korang semua akn pendapat Atuk tentang semua makna disebalik perkataan2 tu.
Apakah erti redha? Haaa bab ni guru Atuk pernah bagitau so senang juga la Atuk nak explain. Redha ini adalah menerima dengan ikhlas segala ketentuan dan hukum Allah (qada dan qadar) tak kira sama ada baik atau buruk kerana hanya Dia yang lebih mengetahui. Ia bukan mcm dialog Ombak Rindu tu "Redha itu rela, Pasrah itu menyerah". Pada Atuk redha dan rela itu sesuatu yang berlainan maksudnya. Kalau korang telah menerima dengan ikhlas tanpa banyak soal jawab asal kejadian korang lahir sebagai lelaki dan wanita, maka itu namanya redha. Walaupun korang ada yg jenis kadang2 dah elok2 jadi lelaki bedah sana sini biar nampak mcm perempuan yang kononnya jiwanya perempuan. Itu namanya tak redha..
Rela pulak kalau korang sesaja nak google kat internet haaa pasal rela yang ni jer yg keluar. Bukan rela ini maksud rela dan redha ini. Rela ini Atuk definisikan sebagai menerima baik dan buruknya akan ketentuan sesuatu perkara dengan tidak ikhlas. Yang membezakan rela dan redha pada pendapat Atuk adalah menerima dengan ikhlas dan tidak ikhlas. Kalau pengakhirannya baik redha la jadinya, kalau buruk rela la jadinya pulak. Kdg2 manusia menjadi rela kerana tiada pilihan lain untuk dirinya.


Tawakal atau tawakkul bererti mewakilkan atau menyerahkan. Dalam agama Islam, tawakal bererti berserah diri sepenuhnya kepada Allah dalam menghadapi atau menunggu hasil suatu pekerjaan atau menanti akibat dari suatu keadaan. Imam al-Ghazali merumuskan definisi tawakkal seperti berikut, "Tawakal ialah menyandarkan kepada Allah swt tatkala menghadapi suatu kepentingan, bersandar kepadaNya dalam waktu kesukaran, teguh hati tatkala ditimpa bencana disertai jiwa yang tenang dan hati yang tenteram. Menurut Abu Zakaria Ansari, tawakal ialah "keteguhan hati dalam menyerahkan urusan kepada orang lain". Sifat yang demikian itu terjadi sesudah timbul rasa percaya kepada orang yang diserahkan urusan tadi. Ertinya, ia betul-betul mempunyai sifat amanah (percaya) terhadap apa yang diamanatkan dan ia dapat memberikan rasa aman terhadap orang yang memberikan amanat tersebut.

Tawakal adalah suatu sikap mental seorang yang merupakan hasil dari keyakinannya yang bulat kepada Allah, kerana di dalam tauhid ia diajari agar meyakini bahawa hanya Allah yang menciptakan segala-galanya, pengetahuanNya Maha Luas, Dia yang menguasai dan mengatur alam semesta ini. Keyakinan inilah yang mendorongnya untuk menyerahkan segala persoalannya kepada Allah. Hatinya tenang dan tenteram serta tidak ada rasa curiga, kerana Allah Maha Tahu dan Maha Bijaksana.

Pada Atuk rumusan tawakal ni mudah jer kutttt.. ianya merupakan keredhaan dalam menerima apa jua akibat sama ada baik atau buruk setelah kita berusaha untuk sesuatu maksud.

Bab pasrah ni pulak Atuk rasa ramai yg tak tau definisi sebenarnya walaupun diaorg pandai sebut dan rasa mcm tau apa yg diaorg ckp kan tu namun sebenarnya tidak. Pada Atuk pasrah ni lawan dari maksud tawakal sebab pasrah ni menyerahkan bulat2 kepada Allah akan segala akibat sama ada baik atau buruk tanpa berusaha dan berbuat apa-apa.
Dalam menerang erti menyerah pulak pada Atuk ia seakan-akan konsep redha juga. Cuma bezanya ialah menyerah adalah mereka yang telah berusaha malah ada yang berusaha keras untuk mendapat akibat yg baik dalam sesuatu perkara namun masih tidak berjaya atau menemui jalan buntu atau menerima kibat yang buruk namun mereka mengharapkan keajaiban berlaku dimana berharap Allah mendatangkan akibat yg baik atau mereka rela menerima akibat buruk dengan mengakui kelemahan mereka sendiri.

Dah cukup panjang rasanya Atuk dok explain benda ni so Atuk harap korang faham la serba sedikit apa yg Atuk tulis. Kalau korang x faham juga korang gi la jumpa cikgu BM korang utk penjelasan lanjut. Kalau cikgu BM korang dah mati, korang cari la sesapa yang ngajar BM yg dekat dgn tempat korang. Tak dapek Atuk nak nolong nyer..

No comments:

Post a Comment